Godkväll



Underbart väder,jag bara älskar det och jag hade velat att det var lite varmare. Idag har jag vart så jäkla trött,men ändå inte. Det har vart nån konstig trötthet som jag tror blev efter igår när jag var dålig. Jag har får återkommande problem med kristallsjukan och det är så jäkla jobbigt. Men som tur var så hade jag åksjukepiller hemma,haha! Japp tog en sån och gick och la mig en stund. Det blev lite bättre. Jag började känna av lite på eftermiddagen igår och det första jag känner är att ögonen inte hänger med och sen börjar det snurra.

För er som inte vet vad kristallsjukan är kan läsa här nedan..

Vad är kristallsjuka?  (Benign paroxysmal)
Kristallsjuka kan drabba alla personer och uppkommer framför allt som yrsel vid lägesändringar och beror på att det har hänt förändringar i balansorganet, att otolitstenarna (som kallas för ”kristallerna) har lossnat från sin vanliga plats och hamnat i någon av båggångarna. När allting sitter på sin vanliga plats så är kristallernas uppgift att känna av just lägesändringar. Har de däremot lossnat och hamnat i en av båggångarna så kan man istället känna karusellyrsel och illamående vid rörelse.

Hur uppkommer kristallsjuka?
Kristallsjukan kommer vanligtvis efter någon form av hjärnskakning eller om man har fått något typ av virus som satt sig på balansnerven. Men ofta finner man inte någon som helst förklaring till varför vanliga svenskar helt plötsligt drabbas av kristallsjukan och varför kvinnor oftare drabbas än män. Ofta drabbas kvinnorna första gången när de passar 40-års åldern.


Menmen,vi åkte en sväng med mussen och tog vägen förbi pizzan..yammi! Fanny tog en sallad och sen satt vi vid kanalen och bara myste i solen. Nu tror jag att det blir en film

1 Pinglan:

skriven

Det ringer i örat på mig att Akademiska sjukhuset i Uppsala har nåt fix med kristallerna... min mormor hade detta och min mamma känner allt oftare av det... tänk om det går i arv, kanske därför jag mår illa hur ofta som helst, javisst när man far runt och gör sig iordning kommer det... måste kolla om tinitus hör ihop för då är jag en lågodsare...

2 Cilla:

skriven

Pinglan:

Billig fylla är det iaf. ;p

3 cecce:

skriven

Usch då....har faktiskt aldrig hört talas om den sjukan...

Hoppas verkligen du mår bättre!!



Kramar

4 Mariette:

skriven

Jag har det också i perioder. Fast det ska visst gå att bota =)

5 Petra:

skriven

Jag fick mina priblem med kristallerna efter jag hade en riktig jobbig förskylning....

6 Helena !:

skriven

Oj! Det var inte bra, hoppas det går över fort.

Har hört talas om kristallsjuka. Sköt om dig/ kram Helena

7 Anna:

skriven

svaR: Det gick ett sammandrag på kvällen sen :) kram!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: