Släktforskaren

Jajamen,nu har jag börjat och det är inte det lättaste när folk inte ens finns i kyrkböckerna. Jag har kommit så långt som till min gammel morfar/farfar mormor/farmor och fan och hans moster men nu är det stopp. Jag hamnar liksom längre och längre upp i landet. Min gammelmormor levde ogift hela livet och hade 4 barn.Den som intresserar mig mest är min gammelmorfar men jag har liksom kört fast. Ska kika lite på det nu tänkte jag..
 
 
1 Pinglan:

skriven

Gud vad kul det är, jag håller på också, 6p kurs på universitetet HAaha gratis inloggning på riksarkivet ingick..

Mitt tips är att du kollar i domböckerna där hittar man många oäktingar (det var brottsligt fram till mitten av 1800-talet tror jag det var) sen har du boupptäckningar och husförhörslängderna...

fan det är skitkul och har man lite valloner (belgare och fransoser mest) i släkten så finns något som heter smedskivan/smedböckerna de kom till Sverige på sent 1600-tal och i massor 1700-1800.
Har du amerikafarare så har du Ancestry och på Ellie Island, där finns de flesta passagerarlistor registrerade och ofta kom dom från Göteborg via England bytte båt till Amerika, därför kan du få fram olika skeppsnamn...
Hittar du namn kan du söka på Rötter...

LYCKA TILL och du, du kommer få bra forskarväder, snö i helgen

2 Lena :

skriven

lycka till... ;)

3 Pinglan:

skriven

glömde husförhörslängderna också

När det står socken så kan det vara annat namn idag
står det härad så kan det höra till något annat kommunnamn idag

tex finspånga härad på 1700-talet och nykyrke socken är idag nykyrke i motala kommun

det är ingen logik i vårt sätt att tänka

4 cecce:

skriven

Släktforskning kan vara kul:-) Vet ju aldrig vad man hittar...!!:-)

Önskar dig en fin fredag!

Kram Cecce

5 Mariette:

skriven

Himla spännande! Rena detektivjobbet ju ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: