Godkväll

         
En klocka jag vill ha!! men den kostar lite och det har jag inte råd med just nu...tomten kanske tar med sig en sån till mig
Jag har vart i stallet idag och kikat i munnen på Tora och hon har lite tandproblem. Hon har 4 hingsttänder och det är inget ovanligt tydligen på island men det är ett problem eftersom dom inte är raspade. Det ser ut som huggtänder. Det behövs nog ta ett tag på resterande tänder oxå och jag vet inte men jag tyckte mig känna..ja,jag stack in näven i munnen på henne..att det var nått väldigt vasst innan kindtänderna börjar. Undrar om det kan vara en vargtand däruppe...?  Tror väl att det är mest hingstar som får det,eller?
 
1 Pingan:

skriven

Skitvädret fick mig att googla :)

Vargtand
Förutom kindtänder och framtänder kan en del hästar få så kallade vargtänder. Dessa sitter i så fall precis framför kindtänderna. Vargtanden är liten och tål väldigt liten belastning, vilket gör att den kan gå av pga slitage. Vargtand är vanligt förekommande och ca 50 % av alla hästarna får en eller flera vargtänder. Vanligast är att de växer i överkäken. Om de förekommer i underkäken, ger de ofta mer besvär och tas ofta bort. Det är inte alla som bryter igenom tandköttet, men kan alltså finnas där ändå.

Tanden brukar bli synlig då hästen är omkring ett halvår, och har växt klart då hästen är 1 år. Om det inte har dykt upp någon vargtand då hästen passerat 1 år, så kommer det ingen tand. Om vargtanden växer väldigt nära kindtänderna, kan den falla bort tillsammans med mjölktandens byte.

Om vargtanden ställer till med problem, bör den tas bort. Använd inte betsling på ca 10 dagar i samband med detta, så att munhålan får läka ordentligt.

Det finns så kallade kanintänder som kan dyka upp i hästens mun. Dessa växer precis bakom framtänderna och ska inte tas bort. Kanintanden växer fram då hästen är mellan 3-7 år. Tanden har en väldigt lång rot och sitter långt in i skelettet. Därför är det inte bra att ta bort denna typ av tand.

Svar: Hon har 4st hingstbetar/ kanintand och det är tydligen vanligt på island. Men jag undrar om hon har vargtand där inne. Mina hästar som jag hade där var dom borttagna eller så hade dom inte fått dom. Ägaren får ta dit vet. och kolla med en munstege och raspa samtidigt. =)
Cecilia Bäckström


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: